Zdalne odzyskiwanie danych z macierzy RAID, serwerów NAS lub SAN
- RAID Recovery Lab
- Blog
W czasach gdzie każda minuta przestoju kosztuje, a utrata dostępu do danych potrafi sparaliżować firmę, wiele osób decyduje się na zdalne (ON-LINE) odzyskiwanie danych z macierzy RAID lub próby ich naprawy.
Z wielu powodów niestety kończy się to dodatkowymi problemami, o czym można poczytać na przykład w artykule o odzyskiwaniu danych z Dell Equallogic.
Problemy podczas zdalnego odzyskiwania danych:
- Ograniczone możliwości diagnozy i oceny sytuacji
- Wynikające z powyższego próby odbudowy macierzy na uszkodzonych dyskach
- Problemy w komunikacji z właścicielem macierzy
- Brak możliwości korzystania z profesjonalnego oprogramowania lub ograniczeniami licencji na oprogramowanie do odzysku danych
- Braki po stronie klienta profesjonalnych narzędzi do naprawy dysków SCSI, SAS, SATA czy SSD
- Braki w nośnikach, na kopie danych
W wielu przypadkach zdalne odzyskiwanie danych lub naprawa macierzy RAID zaczyna się i kończy tak:
Klient ma wykupiony zdalny support do sprzętu np. w IBM, HP, DELL czy Netapp. Dochodzi do awarii, macierz raportuje awarię jednego dysku. Logi serwisowe lub kody błędów wysyłane są z opisem sytuacji do serwisu Dell, HP czy IBM i support podejmuje kolejne zgodne z checklist -ą działania. Nie chodzi też o to, że zdalny support to samo zło. Wiele problemów daje się rozwiązać na odległość, al niestety nie wszystkie, a gdy sytuacja staje się poważna pozostają dodatkowe problemy.
Często niestety zgłoszone błędy macierzy są tylko powierzchowne, a stan wielu innych dysków pozostawia wiele do życzenia i dochodzi do odbudowy macierzy na uszkodzonych dyskach. Podczas odbudowy wypadają kolejne dyski i zaczynają się prawdziwe problemy.
W wielu przypadkach klient nie posiada aktualnych kopii zapasowych, bo macierze miały być niezniszczalne w jego przeświadczeniu. Niestety to że macierze RAID, w zależności od konfiguracji, są odporne na wypadnięcie (uszkodzenie) jednego 2 lub 3 dysków nie oznacza, że nie mogą ulec awarii.
W wielu firmach zakup rozwiązań informatycznych odbywał się przy udziale dotacji unijnych a faktyczne budżety na konserwację i bieżący serwis sprzętu IT, czy kopie zapasowe jest bardzo ograniczony. To prowadzi do nadmiernej eksploatacji i częstego używania dużych i małych macierzy RAID, do czasu, aż dojdzie do tragedii.
Jeśli dołączymy do tego zdalne próby odzyskiwania danych z macierzy RAID, których procedury często opierają się jedynie na wewnętrznych raportach sprzętowych oraz lakonicznych opisach klientów mamy co mamy.
Co robić jeśli dojdzie do awarii macierzy RAID?
Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Najlepszym i najtańszym rozwiązaniem było by odtworzyć dane z kopii zapasowych, których często brakuje, albo są nie aktualne.
Profesjonalne odzyskiwanie danych z macierzy RAID wiąże się niestety z procedurami, które wymagają :
- Sprawdzenia i zabezpieczenia kopii wszystkich dysków macierzy
- Co za tym idzie, posiadania dużych przestrzeni na dane klienta
- Wirtualnej odbudowy macierzy i wykopiowania danych lub odbudowy macierzy w sprzęcie klienta, co przy dużej ilości błędów może być nie możliwe.
W przypadku problemów zapraszamy do kontaktu i konsultacji telefonicznych oraz na bezpłatną wycenę do naszej firmy.